Khamis, 6 Mac 2014

LIM GUANG ENG BIARKAN MELAYU DUDUK BAWAH JAMBATAN SEDANGKAN AHMAD SAID ATAP RUMAH RAKYAT DIBERIKAN



Berita sebuah keluarga Melayu yang salah seorang daripada mereka adalah OKU terpaksa tinggal di bawah jejambat Lingkaran Luar Butterworth (LLB) di Bagan Dalam, Pulau Pinang kerana kemiskinan, begitu menyayat hati. Di sebalik pengisytiharan untuk

bangga diri oleh Lim Guan Eng, kononnya DAP telah berjaya mensifarkan kemiskinan di negeri itu, hakikat sebenarnya jauh berbeza daripada kebanggaan palsu ANAK BABI berkenaan. Empat beranak tersebut tinggal di dalam sebuah pondok yang hanya ditutup dengan kain di bawah jejambat LLB semenjak lebih seminggu lalu. Ketiadaan rumah untuk golongan marhein di Pulau Pinang sepanjang pentadbiran DAP memandangkan DAP memang sedang merangka untuk menghalau Melayu keluar dari pulau tersebut, menjadikan gelandangan adalah kehidupan yang perlu dipilih tanpa banyak pilihan.

Yang pastinya, Pulau Pinang di bawah DAP, di sebalik retorik kononnya mereka tidak mengamalkan perkauman, membuktikan sebaliknya. Lim Guan Eng tentunya sedang tercari-cari alasan untuk menyatakan bahawa keluarga tersebut sebenarnya adalah PENDATANG MYANMAR yang menyamar sebagai orang Melayu dan seterusnya cuba mencacatkan ‘kecemerlangan’ kerajaannya. Pertanyaan boleh dibuat, di mana sebenarnya peranan Pusat Zakat dan Baitulmal Pulau Pinang yang dikendalikan oleh Malik Kassim, seorang lagi pecacai dan penjilat Guan Eng yang pernah merancang untuk menyerahkan wang zakat umat Islam Pulau Pinang kepada tokong-tokong, kuil-kuil dan gereja selain untuk membiayai perniagaan golongan bukan Islam di negeri tersebut? Apakah golongan fakir Melayu itu tidak mempunyai sebarang hak ke atas zakat di Pulau Pinang?

DAP menang besar di Pulau Pinang tetapi nampaknya kemenangan besar itu bermakna, lebih ramailah Melayu yang akan terus terpinggir. Hendak beli rumah? Jangan haraplah, rumah-rumah di Pulau Pinang semuanya berharga mahal dan hanya layak untuk Cina-Cina pendatang dari Taiwan, Hong Kong, Macau dan Tanah Besar. Cina-Cina tempatan sendiri pun, tak mampu beli rumah baru di Pulau Pinang, sungguhpun nasib mereka lebih baik tidak berlindung di dalam sebuah pondok dan hanya ditutup kain seperti keluarga Melayu itu.

Jom kita ke Terengganu pulak
Terengganu dipimpin oleh Ahmad Said, Menteri Besar yang dianggap paling tidak layak menduduki jawatan tersebut. Ahmad Said memimpin negeri Terengganu dalam kemenangan tipis walaupun telah melakukan pelbagai perkara untuk rakyat Terengganu, khususnya orang Melayu di negeri tersebut. Pemimpin-pemimpin Cinabeng DAP seringkali menyatakan Menteri Besar Terengganu menghabiskan duit rakyat seperti yang dinyatakan oleh Nga Kor Ming dalam Tweet terbarunya. Para pemimpin Pakatan Rakyat pula, seringkali menyatakan Terengganu mundur, malah jauh lebih mundur berbanding Kelantan dan rakyatnya hidup di bawah paras kemiskinan.

Namun tahukah anda, pungutan zakat dari tahun 2008 sehingga 2013 di Terengganu menunjukkan peningkatan ketara iaitu dari RM66 juta pada 2008 menjadi RM121 juta pada tahun 2013. Bagaimana pula umat Islam di Terengganu miskin kalau zakat meningkat?

Ketika Pulau Pinang menghalau Melayu keluar dari perkampungan mereka dan kemudian mengenakan cukai tinggi untuk tanah, di Terengganu sebaliknya pula berlaku. Kadar cukai tanah masih sama seperti tahun 80-an dahulu walaupun nilai semasanya telah meningkat berkali-kali ganda. Masih ada kawasan di Terengganu yang pemilik tanah hanya membayar cukai kurang dari RM20 setahun. Apa yang tidak diberikan oleh Kerajaan Negeri Terengganu di bawah Mat Said kepada Melayu-Melayu di Terengganu?

Dari bantuan untuk bumbung rumah sehinggalah kepada insuran untuk bapa dan ibu tunggal… dari e-Book menggunakan wang Kerajaan Negeri Terengganu dan Pusat Zakat sehinggalah program Khatam Al Quran yang tahun hadapan, perlu dibuat di stadium kerana jumlah penyertaan yang melebihi anggaran. Bahkan Kerajaan Negeri Terengganu mengutamakan program Rumah Rakyat yang langsung tidak memberikan keuntungan kepada Kerajaan Negeri apabila membelanjakan lebih RM660 juta bagi membina lebih 7000 buah unit Rumah Kos Rendah (RKR) dan Rumah Mampu Milik (RMM) di mana Kerajaan Negeri mensasarkan 10,000 rumah RKR/RMM dibina untuk penggal lepas sahaja. Jumlah tersebut meningkat untuk penggal terbaru.

Dan tidak cukup dengan rumah, Kerajaan Negeri Terengganu di bawah Ahmad Said turut memberikan kemudahan kepada mana-mana Melayu yang berminat untuk mengusahakan estet padi tanpa mereka perlu mengeluarkan perbelanjaan membeli dan memiliki tanah.

Di Pulau Pinang, Ketua Menterinya yang dikatakan seorang Ketua Menteri yang sangat prihatin dan telus, masih lagi terawang-awang dengan cerita Terowong Bawah Lautnya, di Terengganu pula, Menteri Besarnya yang lembik dan datang dari golongan marhein, sudah pun memulakan projek Lebuh Raya Pantai Timur 2 yang terbengkali.

Di Pulau Pinang, sebahagian besar Melayunya begitu berbangga dengan Lim Guan Eng sehingga digelarkan sebagai Khalifah Umar Abdul Aziz, sedangkan punggung mereka disepak-sepak dan ubun-ubun mereka diludah-ludah, di Terengganu, Menteri Besarnya yang diberikan pelbagai gelaran, begitu sibuk dengan program memajukan negeri menggunakan sumber negeri sendiri dan demi rakyat Terengganu tanpa mengira kaum dan agama.

Anehnya, yang menyepak dan meludah Melayu itulah juga yang dipuji, sedangkan yang sedang membangunkan ekonomi Melayu di negeri yang suatu masa dahulu berjenama miskin, dituduh dengan pelbagai gelaran menjijikkan!!!



Sumber: http://terengganutoday.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan